giovedì 28 febbraio 2013

Hagymalekvaros - grillezett sajtos - Kamut kenyer

Ezt a finomsagot Spanyolorszagban ettuk eloszor, es annyira izlett, hogy azota itthon is bevezettuk a megszokott menube.
Itt egybol ket recept kerul bemutatasra. A kenyere, amit akar boltbol is be lehet szerezni, de a hazi, friss kenyernel nincs jobb, szerintem. Mi nem eszunk kenyeret szinte sosem, megis neha kedvem tamad hozza. A masik recept a karamellizalt hagymalekvare.

A kenyer ma Kamut lisztbol keszult, amit nemregen vettem akcios aron itt a szomszed boltban, es ami itt viragkorat eli, mert liszterzekenyek es cukorbetegek is fogyaszthatjak. A vilaghalon ezt az informaciot lehet rola talalni:

A kamut, más néven khorasan búza egy olyan ősi búzafajta, amely leginkább talán a durumbúzához hasonlítható. Napjainkban ismét kezd előtérbe kerülni termesztése, de egyenlőre leginkább Amerika területén. A búzához képest alacsonyabb a szénhidrát és élelmirost-tartalma, magasabb a fehérje -, zsír-, valamint az ásványianyag-tartalma. Elsősorban manapság a tésztaipar használja alapanyagként. Mivel glikémiás indexe alacsony, a kamutból készített termékek jól beilleszthetők a cukorbetegek étrendjébe.

Ez az ősi, tápláló gabona Egyiptomból származik. Ősi búza fajta. Hosszú ideig feledésbe merült, majd, mint a tönkölybúzát ismét felfedezte az élelmiszeripar. A Kamut, mint ősbúza soha nem került nemesítésre, kizárólag ökológiai gazdaságokban termesztik.

Jó sütő képességekkel rendelkezik, ugyanis magas a sikér tartalma. Kitűnően használható kenyér, sütemény, tojásmentes tészták készítéséhez. Sokféle édes és/vagy savanykás gabonaételhez is jó, mint pl.: müzliként, levesekbe, sütéséhez, főzéshez és tészta készítéséhez. Sajátos ízvilágánál fogva bizonyos ételekhez jobb, mint a hagyományos, vagy más búzafajták. Ezt a szakácstudomány kiválóan hasznosítja. Az életfontosságú nyomelemekből már 200 g kamutból készült kenyér fedezi a napi szükségletet. A magas sikértartalom miatt is könnyebben készíthető belőle tojásnélküli tészta. A kamutból készült teljes kiőrlésű kenyér ízletes, lágy, könnyen emészthető ugyanakkor rendkívül tápláló étel. Rugalmas a kenyér belseje, és sokáig friss marad, színe pedig meglepően világos, így a hagyományos ízekhez szokott emberek is szívesebben fogyasztják, mint más teljeskiőrlésű terméket.

Olyan sok jot irnak rola, igy lecsaptam az akciora, s ma begyurtam a kamut-kenyer tesztajat, a kovetkezok szerint:
Hozzavalok:
400 g kamut liszt
232 g langyos viz
12 g eleszto
12 g so
8 g cukor

Az elesztot a langyos vizben keves cukorral megfuttatjuk, a lisztet kimerjuk egy talba, hozzaadjuk a sot, cukrot, osszekeverjuk, a kozepere kis arkot formalunk, beleontjuk a felfutott elesztot, s laza tesztat gyurunk. A talat letakarjuk folpack foliaval, s meleg helyen megkelesztjuk. Ha megkelt, ujragyurjuk, s kivant formara alakitjuk. En a puspokkenyer format kivajaztam, liszteztem, abba tettem, s abban ujra megkelesztettem. Kozben a sutot elomelegitettem 200 fokra (en merem remelni, hogy a mi kis sutonk is felforrosodik erre a hofokra) s aranybarnara sutottem kb 40 perc alatt. A tepsi melle tettem egy kis muffinformaban vizet is, hogy a levego nedves maradjon. 

Ime a csoda:


A karamellizalt hagymalekvar, imadom, nagyon egyszeru, sokaig elall, sajtokkal grillezes nelkul is nagyon finom, s akar husokhoz is kivalo kiseret.  
A hagyma barmilyen lehet, en voroset hasznaltam, mert azt kaptam szuleimtol, de azt mondja a parom, hogy a trophea tipusubol a legfinomabb, mert annak eleve markansabb az ize.  

Hozzavalok
1 kg hagyma
300 g cukor
300 g barnacukor
200 ml vorosbor
keves so
es en meg mezet is adtam hozza

Felszeleteljunk finomra a hagymat, nem apritjuk, osszekeverjuk az osszes tobbi hozzavaloval, s ha lehet, hagyjuk oket osszeerni par orat. Miutan ez megtortent, odatesszuk fozni a lekvarunkat, nagyon lassu tuzon, kb 25-30 percig, vagy amig be nem surusodik. Ha szeretjuk, adhatunk hozza beaztatott mazsolaszemeket is. De anelkul is tokeletes. Miutan elkeszult, uvegekbe toltve, mint a lekvarok, sokaig elall. Nos, nalunk a fele most frissiben el is fogyott. A masik felet siman uvegbe teszem, s kamra hijan a hutoben fogom tarolni. 

Imhol:

Sajtnak camembert ajanlok, a heja megovja attol, hogy szetfojjon a serpenyoben, am belul elegge felmelegszik ahhoz, hogy amikor felhasitjuk, komotosan kiomoljon a tanyerunkra. 


A vegeredmeny isteni lett. A kenyer es lekvar fele elfogyott, es olyan mohon ettunk, mint aki legalabb egy hete ehezik.
Ajanlom kiprobalasra, nem fogtok benne csalodni!



Nessun commento:

Posta un commento